Nieuwe update !!
Vanaf dag 1 hadden we al in het snuitje dat er iets niet pluis was .... we waren naar Denemarken gekomen voor een Business and planning management project en voor onze practical placement maar op dag 1 werden we naar een lokaal gestuurd en werden we ondergedompeld in een project wide span waarbij we een Gym Hall moeten ontwerpen.
Zo op dag 1 gingen we naar onze prof en deze vertelde ons dat we ons geen zorgen moesten maken en dat we zeker in de juiste groep zaten. Na contact te hebben gehad met onze docent in België konden we een afspraak maken met een andere prof en na een week van het kastje naar de muur gestuurd te zijn kwamen we gisteren eindelijk de juiste persoon tegen.
Ze wist ons te vertellen dat we ietwat speciale Erasmusers zijn aangezien we het normale programma van het 6de semester volgen en geen speciaal Erasmus project zoals de andere Erasmusers. We hadden reeds een week van dit "normale" project gemist en moesten zorgen dat we de dag erna zeker aanwezig moesten zijn in deze nieuwe groep. We werken dit keer in een groep van 3 ( Jonathan , Valdis (een let) en ikzelf)
We moesten met pijn in het hart aan onze poolse vrienden vertellen dat we ze moeten verlaten en naar een andere groep gaan ..... Dit is nogal stom voor hun want nu blijven ze met 4 polen over en hebben ze niet echt het Erasmus gevoel en zijn ze niet verplicht om Engels te spreken ...
Vandaag maakten we kennis met het project BPM en onze docent nam ons mee naar de kelder met een rol bruine papieren .... we hingen bijna de volledige kelder vol met papieren en dan vertelde de man doodleuk dat ook wij verwacht werden dit te doen en we hiermee klaar moeten zijn binnen 9 weken ....
Een kleine impressie ( maar stel u nu maar +/- 50 à 70 meter van deze bruine papieren voor):
Alle plannen die we tekenen , alle berekeningen , alle documentatie , ... moeten we op zulke papieren plakken en de dag van de voorstellingen dienen we dit dus in de kelder op te hangen en dan samen met de jury rondgaan en dit alles bespreken .... Ze doen dit liever dan met de computer omdat je snel van het ééne naar het andere kan springen ... en ze op die manier veel beter een oordeel kunnen geven over wat wel en niet goed is. Op een computer kun je namelijk snel wat dingen rap wegscrollen en niemand heeft iets gezien ....
Het BPM project houdt in dat we een fictief bedrijf oprichten ( met organigram , vergunningen , ....) en proberen het werk binnen te halen. Het gaat om een nieuw gebouw voor een visverwerkend bedrijf . We moeten een planning en kostprijsberekening maken , alle types machines bepalen adhv transportmomenten , kwaliteitscontrole organiseren (belangrijk topic hier in Denemarken), ... . We moeten wel zelf onze meetstaat maken en dus alles zelf uitzoeken van hoeveelheden en materialen aan de hand van de plannen. Dit is ietwat bizar en anders dan in belgië maar het zal wel lukken.
Na dit BPM project zullen we dan 10 weken op practical placement gaan. Maar ook dit zal mss nog éénige problemen geven want ook in Denemarken heeft men last van de crisis en veel grote bouwprojecten worden op HOLD gezet. We hebben hierover maandag een meeting met een zeker BO en hopen dan meer te weten.
Ik ga nu nog even werken, wat eten en dan eens gaan kijken in de studentbar !!
Grz Tim
Geen opmerkingen:
Een reactie posten